4 tipy, jak využívat technologie při náboru

tipy jak využívat technologie při náboru

Pamatujete si, jaký postoj zaujímali lidé, když na náš trh přišly mobilní telefony?  Zbytečnost. Proč u sebe nosit telefon??! Pro „normálního člověka“ nesmysl!

Dnes si práci bez mobilů těžko dokážeme představit a obtížně se jich zbavujeme i na dovolené. Podobně tomu je s osobními počítači, notebooky, s e-mailem… Není důvod se domnívat, že s novými technologiemi v náboru a výběru zaměstnanců to bude jinak.

1. Využívejte sociální sítě naplno

Ne, není to jen o tom, že pracovní nabídku nasdílíte na Facebook, LinkedIn či Twitter. Sociální sítě fungují jako skvělý nástroj, jak budovat svou značku, přitahovat ty správné kandidáty a komunikovat s nimi. Už jen způsobem sebeprezentace se můžete dobře odlišit od konkurenčních zaměstnavatelů.

Jak si přejete, aby vás potencionální zaměstnanci vnímali? Čeho si u vás zvlášť cení zaměstnanci, které už máte? Je to něco, co vědí jen ti, kdo vaši firmu poznali zevnitř? Pak je čas vyjít s tím ven! Když budete vystupovat jako firma, která dbá o spokojenost svých zaměstnanců, nic nezkazíte. Čím je specifická vaše firemní kultura? S jakými hodnotami se vhodní uchazeči nejspíš ztotožní? Zaměstnání ve vaší společnosti můžete vnímat jako „produkt“ a vaším cílem je oslovit a získat „zákazníky“ – vhodné kandidáty.

2. Optimalizujte své kariérní stránky pro mobily

Stále více lidí využívá pro vyhledávání pracovních příležitostí mobilní telefon. Zastaralé kariérní stránky vysílají informaci (byť třeba neadekvátní), že vaše firma není z těch pokrokových… Proč by pak měla být první volbou kandidátů, kteří jsou „jedničky“?

Jak byste se dívali na uchazeče, který by vám zaslal papírový životopis napsaný na psacím stroji? Zaspal dobu? Nemyslí to vážně? Jak efektivní je ve srovnání s ostatními? Podobná spirála myšlenek se spouští v hlavě návštěvníka zastaralého webu. Dle průzkumu magazínu Business Journal zvyšuje přehledné zobrazení kariérních stránek na mobilním telefonu atraktivitu zaměstnavatele u více než 60 % návštěvníků.

Dalším vylepšením je, když může uživatel projevit svůj zájem na jedno kliknutí! Bez zdlouhavých formulářů, bez nutnosti přikládat aktualizovaný životopis. To jsou zbytečné bariéry. Nezaměstnaný kandidát se přes ně přenese snáze, ale co ti, kteří aktuálně pracují pro konkurenci? Nemají času nazbyt a v daný moment ani jejich motivace nemusí stačit na to, aby hned investovali tolik úsilí… Představte si kariérní stránky jako e-shop. Čím složitější proces „nákupu“ a více zdržování, tím více zákazníků „odpadne“. Zbytečně.

Jednoduchá, uživatelsky přívětivá aplikace pro sběr reakcí, může snadno rozšířit pool zájemců, s nimiž se dostanete do bližšího kontaktu.

3. Jděte naproti méně dostupným kandidátům – využijte internet!

Přemýšleli jste, čím to je, že stále více zákazníků preferuje online nakupování před kamennými obchody? Tržby e-shopů rok od roku rostou, ať už jde o elektroniku, potraviny nebo oblečení, které si člověk přece musí nejdřív vyzkoušet na živo (nebo ne?). Důvod? Pro zákazníky je to tak snadné! Bez cestování, z pohodlí domova a v čase, který jim vyhovuje.

Věděli jste, že nejvíce online nákupů se odehrává ve večerních hodinách a o víkendech? Jak tento poznatek aplikovat na nábor zaměstnanců? Není nutné vkrádat se kandidátům domů na večerní návštěvy 🙂 Od toho jsou tu moderní nástroje jako videodotazníky / videorozhovory / videointerview.

Je kandidát z dálky, zaměstnaný nebo zrovna na dovolené? Nemůže se bez komplikací dostavit na první osobní schůzku? S využitím webkamery ho nechte nahrát odpovědi na otázky, které byste jinak položili osobně či po telefonu.
Narozdíl od telefonického nebo Skype rozhovoru nemusíte slaďovat časové možnosti obou stran. Navíc získáte videozáznam, který si můžete vy nebo další manažeři kdykoliv přehrát. Stejné zadání pro více kandidátů umožňuje velmi dobře srovnávat. Kandidátům, kteří uspokojivě nezodpoví ani základní set otázek, nemusíte věnovat více času, než je nutné.

4. Zůstaňte lidští

Lidské bytosti si vyžadují lidské zacházení. I v internetovém prostředí je potřeba, aby z vaší komunikace bylo cítit „lidské teplo“. Dbejte na to, aby jediným kanálem pro kontakt mezi vámi a uchazeči nebyl automat. Nenechte kandidáty, aby nabyli dojmu, že jejich reakce na inzerát skončila „v černé díře“.

Technologie nemají vytlačit lidský faktor, ale umožňují:
– rozšířit řady vašich kandidátů a zvlášť zapůsobit na pracovníky konkurence s potenciálem překlenout se z „pasivních“ do „aktivních“ zájemců o práci ve vaší společnosti
– přiblížit vás uchazečům, kteří jsou „dočasně nedostupní“
– přilákat lidi, kteří chtějí pracovat pro firmu s image moderní a pokrokové organizace
– usnadnit a zefektivnit vaši práci – svou kapacitu a energii si tak ušetříte na kontakt s těmi, kteří za to stojí

Na závěr nezbývá, než si odpovědět na otázku: Jak mohou moderní technologie pomoci právě vám, abyste se v očích veřejnosti stali moderní firmou s lidskou tváří?